Vedtak om dimensjoneringssaken i Lillehammer Kommune

Lillehammer Arbeiderparti sitt vedtak om dimensjoneringen av Barnehager, skoler og helsetjenester i Lillehammer Kommune

Trygghet i hverdagen

 For Arbeiderpartiet er det viktig at alle innbyggere, uansett etnisitet, kjønn, legning, økonomisk status og alder, opplever at hverdagene er trygge og meningsfulle. I dette ligger det blant annet at alle skal ha en jobb å gå til, alle skal oppleve å bli inkludert og være deltakere. Vi vil sikre gode skoler og barnehager som gir kvalitativ god opplæring, en god oppvekst, og at alle opplever en trygg alderdom.

Arbeiderpartiet er et sosialdemokratisk parti med sterk tro på at de store oppgavene løses best i fellesskap. Vi er tuftet på verdiene frihet, likhet og solidaritet. I Norge blir gapet mellom de som har mest og de som har minst stadig større. Store økonomiske forskjeller skaper på lang sikt ufrihet og utrygghet. Arbeiderbevegelsens kamp mot urettferdighet er det som skapte det Norge vi kjenner i dag med universelle velferdsordninger, et ordnet arbeidsliv og en sterk fellesskole. 

I kommuneplanens samfunnsdel har kommunestyret pekt ut satsningsområdene «Gode hverdagsliv» og «attraktiv kommune». Dette mener vi i Arbeiderpartiet forplikter. Kommuneplanens samfunnsdel er en overordnet plan for utvikling av Lillehammersamfunnet. Gjennom politiske beslutninger vil de folkevalgte være med å påvirke hvordan Lillehammer utvikler seg i årene fremover. Kommuneplanens samfunnsdel, vår felles vedtatte rettesnor, må følges opp. På samme måte må også kommuneplanens arealdel legges til grunn for utvikling av og arealdisponering i Lillehammer kommune.

FN vedtok i 2015 bærekraftsmålene som verdens plan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene. Dette er mål som forplikter alle, også Lillehammer samfunnet. Kommuneplanens samfunnsdel omtaler disse målene og de skal ligge til grunn for utviklingen av vårt lokalsamfunn.

Slik Lillehammer Arbeiderparti oppfatter er det for lite synliggjort i «Konseptutredning for dimensjonering av den kommunale barnehagesektoren, grunnskolesektoren og omsorgstjenesten 2024-2040» hvordan de ulike scenariene følger opp nettopp bærekraftsmålene gjennom kommuneplanens samfunnsdel og arealdel.

Kommuneplanens arealdel er bygget på prinsippet om flerkjernestruktur lagt. Med det menes å konsentrere utvikling rundt de allerede eksisterende bydelssentra Vingar, Jørstadmoen, Vingrom, Søre Ål, Nordre Ål og Røyslimoen. Dette er en utviklingsstrategi som forplikter også i forhold til hvordan kommunen organiserer tjenesteproduksjonen for innbyggerne.

Lillehammer Arbeiderparti går imot privatisering og kommersialisering av kommunale tjenester. Vi løser ingen utfordringer ved å gi private tilgangen til de kommunale finansieringsordningene. Det vil ikke si at vi ikke kan samarbeide med ideelle og ikke-kommersielle stiftelser, der de kan være et supplement til offentlig tjenesteproduksjon, slik kommunestyre sluttet seg til gjennom Kommunedelplanen for helse og omsorg.

Det er tatt til orde for offentlig-privat samarbeid (OPS) for å blant annet løse behov for nye lokaler for kommunen. Slik vi vurderer det nå, er ikke OPS en løsning å gå inn på, da dette ikke gir nødvendige innsparinger over tid på driften av kommunale tjenester. 

Det viktigste vi kan gjøre for å sikre kvalitet i tjenestene, nødvendig kompetanse, sammen med å gi et bedre arbeidsmiljø, er å innfri politiske mål for hele faste stillinger i alle jobber med mye bruk av deltid i dag. Arbeidet med å sikre alle hele faste stillinger må fortsette og forsterkes. Dette utelukker ikke at de som har behov for det kan få redusert sin stilling grunnet helse eller velferdsgrunner. 

Konseptutredningen viser i liten grad til hvordan helsetjenestene vil utvikle seg i årene fremover. Det vil være viktig å se på andre måter å løse fremtidige utfordringer på enn bare gjennom institusjonsplasser, selv om disse vil være viktige også i årene fremover. Bruk av velferdsteknologi kan være med å påvirke behovet for institusjonsplasser. 

Det er viktig at Tjenesteprofilendringene som er omtalt, og som følger av kommunestyresak 25/23, blir gjennomført. Det er også viktig at man definerer ulike typer omsorgsplasser mer presist og at de brukes i henhold til definisjon. Det vises til “Plan for heldøgns omsorgsplasser 2020-2028” der man har gjort en tydelig definisjon av hva en som ligger i begrepet heldøgns omsorg. Det må til et skille mellom en institusjonsplass (sykehjem) og HDO-plass (omsorgsbolig med heldøgns tjeneste).

Det er en politisk målsetning at flere skal kunne bo hjemme lengre, og på den måten utsette behovet for botilbud, enten det er HDO-plass eller institusjonsplass, så lenge som mulig. Skal man oppnå dette må boligpolitikken følge opp slike målsetninger, enten med egnede botilbud eller ulike ordninger for å tilpasse egen bolig. 

Lillehammer kommune har hatt en uttalt målsetting om fordeling mellom kommunale og private barnehageplasser på 50%. Det er nå en overvekt av private barnehageplasser i kommunen. Arbeiderpartiet mener at målet om 50/50 fordelingen må opprettholdes. Det er behov for å redusere antallet barnehageplasser når fødselstallet synker, og det er ikke bare i de kommunale barnehagene man må redusere antall plasser. Det er viktig å også ha gode barnehageplasser i sentrum.

Vi vil verne om nærskolene, og opprettholde barneskoler der barnefamiliene bor og der det er naturlig å utvikle boligområder også i arealplanen. Kvalitetsmeldingen for skolen i Lillehammer viser gode resultater og disse må vi sørge for å opprettholde. Vi kan være stolte av den jobben som gjøres i Lillehammerskolen. Vi i Arbeiderpartiet mener at måten skolen drives på og elevenes forutsetninger påvirkes av at vi har gode skoler med motiverte lærere i gode skolemiljø. Vi vil gjennom å ikke endre på skolestrukturen opprettholde dette. Nærskolen er en viktig faktor for et godt læringsmiljø og elevenes trivsel.

Det er behov for betydelig opprusting av Vingar og Søre Ål skoler. I tillegg må Skogenhallen rives og bygges opp som en moderne flerbrukshall (noe som utløser spillemidler) med enkel tribuneløsning. Arealer som Søre Ål skole trenger, kan være integrert i den nye hallen som selvsagt også skal fungere som skolen gymsal. 

Elevene på ungdomstrinnet i Lillehammer trenger to ungdomsskoler. Vi vil derfor bevare både Smestad og Åretta ungdomsskoler. Ungdommene er i en sårbar periode av livet, og det må være mulig å skifte miljø på ungdomsskolen uten at en må velge privatskole i en by på Lillehammers størrelse.

Arealer som fristilles ved Hammartun skole, ved at ungdomstrinnet flyttes, må sikres for en framtidig løsning for Bankenkrysset. Det betyr at frigjorte arealer ikke bør bebygges med andre kommunale formålsbygg eller utnyttes til andre formål. 

Konseptutredningen viser lite til hvor og hvordan vi skal nå behovet for inntil 200 nye plasser til heldøgns omsorg. Arbeiderpartiet mener det er viktig å utvikle mest mulig i tilknytning til eksisterende lokasjoner. Dette for å sikre mest mulig effektiv drift. Vi vil i tillegg se på muligheter for å følge kommuneplanens arealdel sin tanke om flerkjernestruktur og la også eldre bo i bydelene som er skissert.  

Arbeiderpartiet vil:

  • Styrke fellesskolen for alle! Vi mener det er viktig å beholde og styrke alle barneskolene i Lillehammer, det innebærer blant annet at Vingar skal bestå og rehabiliteres. Vi mener også at vi må ha to ungdomsskoler i Lillehammer for å sikre gode skoletilbud til alle ungdommer. 

  • Vil sikre barnehager der folk bor i hele kommunen vår, men barnehager må også tilpasses etter hva som faktisk er behovet. Vi vil fortsatt jobbe for minimum 50 % kommunale barnehager. 
  • forsterke og øke kapasitet innen sektor Helse og Velferd i offentlig regi
  • ha en aktiv boligpolitikk som øker kapasitet og kvalitet på tilrettelagte boliger for ulike brukergrupper, som f.eks. innen segmentet Bo og Servicesentra.
  • raskt etablere økt kapasitet på HDO og sykehjemsplasser, også tilrettelagt for mennesker med demens.

Medlemsmøtet gir kommunestyregruppa fullmakt til å forhandle med andre partier for å oppnå enighet basert på ovenstående.