politiske vedtak årsmøte 2024

politiske forslag vedtatt under årsmøte 2024

Politiske forslag

Forslag tilknyttet barnehage og SFO

Forslag 1

Tittel: Heldøgns barnehage.

Fra: Elin Kjølgård Stjer

Forslag:

LAP vil jobbe for at dimensjoneringsplanene på Lillehammer inneholder planer om en heldøgns barnehage. Heldøgns barnehage er en nødvendighet for de med vakt-arbeid, og vil sørge for at flere kan ta heltidsstillinger.

Begrunnelse

I dimensjonerisngsplanen for helse-og skolesektoren i Lillehammer kommune mangler det en vital funksjon- Heldøgns barnehage. Helse- og omsorgssektoren mangler hender, og verre skal det bli i årene som kommer. Det samme gjelder turistnæringen i vårt distrikt. Dette er arbeidsplasser med primært vakt-arbeid og er preget av deltidsstillinger. Mange enslige kvinner og menn med barn vil ikke kunne ta seg arbeid, eller tvinges til å jobbe deltid i disse sektorene da det ikke eksisterer et barnehagetilbud som er tilpasset deres arbeidstider. En kan ikke lenger basere seg på besteforeldre, da disse gjennom god arbeiderpartipolitikk er i arbeid. Og vi vet at morgendagens besteforeldre vil stå i arbeid mye lenger enn de gjør i dag. Tidligere har det vært ansett som kontroversielt å fremme forslag om heldøgns barnehage. Men hvorfor er det det? I likestillingens navn bør vi gi alle lik mulighet til å jobbe, lik mulighet til å jobbe i hele stillinger, og lik mulighet til å komme inn på boligmarkedet med en anstendig lønn som et resultat av dette.  Dette er god likestillingspolitikk.

Igjennom de siste måneders oppslag i media, vet vi at mange kvinner dessverre lever i voldelige og dysfunksjonelle partnerskap. Mødre som lever under slike forhold vil ikke overlate sine barn i partners varetekt for å dra på jobb kveld, natt og helg i frykt for hva som kan skje. Her er mørketallene store. Vi har et stort uforløst marked av arbeidskraft vi kan bidra til å gjøre noe med. Heldøgns barnehage er vanlig i våre naboland og det er på tide vi får dette her også. Å basere seg på slekt og venner er ikke løsningen fremover.

Styrets innstilling: 

Avvises, dette er en viktig problemstilling som skaper mange utfordringer, men styret mener heller at arbeidslivet må tilpasse seg arbeidstaker i slike tilfeller.

Vedtak:

Styrets innstilling avvist mot en stemme

Forslag 2

Tittel: Barnehage og SFO

Fra: Anders Brabrand

Forslag:  

Søskenrabatt i barnehage og SFO må samordnes slik at foreldrebetaling reduseres for familier som har flere barn i barnehage og SFO samtidig

Begrunnelse

I dag gis kun rabatt hvis man har flere barn samtidig i barnehage eller flere barn samtidig i SFO, men ikke hvis man har flere barn på tvers av barnehage og SFO. 

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP.

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 3

Tittel: Gratis barnehage

Fra: Christian Nilsen

Forslag:

Ha gratis Barnehage i hele landet

Begrunnelse:

Det første felleskapet barn møter er ofte i barnehagen. Det er i barnehagen vi får vår primærsosialisering og blir en del av det norske fellesskapet. Barnehagen er fylt med pedagogisk læring som er viktig for at barna våre skal få utviklet seg og lære verdifulle ferdigheter. Men det er dessverre ikke alle som har råd til å sende ungene sine til barnehagen. Mange velger å holde ungene hjemme istedenfor å sende dem til barnehagen fordi barnehage prisene utgjør en barriere. Dette fenomenet ser vi særlig i minoritetskulturer hvor det er forventet at kvinnen er hjemme for å stelle med hus og barn. At kvinner er hjemme for å passe barn i stedet for å jobbe er dårlig for fellesskapet og for likestillingen. I Norge trenger vi at alle arbeidsdyktige hender er i arbeid. Gratis Barnehage vil fjerne barrierene som holder mange fra å sende barn i barnehagen.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP

(alternativ forslag)

  • Forslaget sendes ikke til kommunestyregruppa, men sendes Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble avvist. Alternativt forslag ble vedtatt med overveldende flertall

Forslag 4

Tittel: Bedre barnehagebemanning

Fra: Christian Nilsen

Forslag: 

Ha som mål å utdanne og ansette flere barnehagepedagoger og generelt øke bemanningen i barnehagene.

Begrunnelse:

Vi må sørge for at flere av de ansatte i barnehage er utdannet som barnehagelærere. I dag er mange av de som jobber i barnehagen ufaglærte. Flere pedagoger og faglærte i barnehagen vil være med å styrke det pedagogiske innholdet i barnehagen, og sørge for at barna våre får så god utvikling som mulig. I dag må pedagoger i barnehagen ha fullt pedagogisk og oppfølgings ansvar overfor alt for mange barn. Dette ansvaret gjør at mange pedagoger må ta med seg jobben hjem uten å få noe ekstra dekning for arbeidet. Dette enorme arbeidspresset fører til et høyt sykefravær og at mange bytter arbeid. Vi trenger å øke bemanningen i barnehagen slik at sykefraværet og arbeidspresset går ned. Det er i trygge og nære relasjoner med andre barn at barn utvikler seg, skal vi få til disse relasjonene må vi ha flere i personalet. Bemanningsnormen er 6 storbarn per voksen og 3 småbarn per voksen. Dette er et for stort antall til at de ansatte får sett og hørt alle. Dette strider også med

rammeplanen for barnehagen som sier at alle barn har rett på å bli sett og hørt uavhengig av språkferdigheter, alder osv. bemanningsnormen gjør at vi ikke klarer å oppfylle rammeplanens krav til arbeid i barnehagen.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag knyttet til skole

Forslag 5

Tittel: Bevar Vingar skole

Fra: Stein Helge Riise

Forslag:

Bevare Vingar skole.

Utrede hvordan Vingar skole skal utbedres og oppgraderes stegvis.

Steg 1 kan/bør være å avvikle paviljongene og kartlegge og løse de aller mest presserende behovene for skolen. Deretter bør det lages en investeringsplan for de neste stegene.

Begrunnelse:

Vingar skole er nå den skolen i Lillehammer som har størst etterslep både på teknisk vedlikehold og utvikling for å være egnet for bygningsmassens formål. I tillegg har det siden ca 2007-2008 vært i bruk paviljonger som klasserom. Disse er dyre i drift og dårlig egnet for formålet.  Det primære bør derfor være å snarest få avviklet disse. Samtidig bør det kartlegges hva som gir mest verdi for pengene og gjøre et løft på dette i samme omgangen.

Dette løser det mest kritiske og kjøper oss mer tid til å lage en langsiktig plan for Vingar skole. Denne tiden vil også være forenlig med å “skynde seg langsomt” både for å se an resultatet av varslede private planinitiativ for boligutbygging sammen med den demografiske utviklingen i kommunen.

Styrets innstiling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa.

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 6

Tittel: Skjermbruk i skolen må strammes inn og reguleres bedre

Fra: Ane Tosterud Holte

Forslag: 

Lillehammer Arbeiderpartiet ønsker en sikrere og bedre bruk av iPad i skolen.

Begrunnelse:

Bruk og håndtering av iPad er et tema som tas stadig opp i foreldremøter og mange foreldre opplever usikkerhet ved bruk av iPad. Det er viktig å sikre barna våre mot innhold som ikke er tilpasset deres alder og at deres personvern er sikret. Per i dag er ikke nettbrettene sikret ved bruk hjemme og det er store utfordringer når det gjelder personvern og bruk av personlig informasjon. Tillegg er man personlig ansvarlig opp til 5000 kroner. Dette kan være en utfordring for mange foreldre og det kan bryte med gratisprinsippet. Det er også mye bruk av nettspill i undervisningen som forstyrrer både egen og andres læring.

Lillehammer Arbeiderparti mener vi må se på muligheten til å ikke sende ipad hjem så lenge det ikke er sikrere vern på ipaden, ha en bredere diskusjon om bruk av ipad som pedagogisk verktøy og ikke minst sikre alt av personvern og nettsikkerhet.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 7

Tittel: Bygge laget rundt eleven og læreren

Fra: Christian Nilsen

Forslag:

Introdusere flere yrkesgrupper i skolen og sørge for å ha helsesykepleier på skolen hver dag. Jobbe for å få flere unge inn i utdannelse og jobb. at læreren skal få lov til å være lærer i klasserommet.  

Begrunnelse:

I dag er det 100 000 unge som er utenfor utdanning og arbeid. Vi i Arbeiderpartiet ønsker at alle skal ha en jobb å gå til. Arbeid gir mening og verdi både for den enkelte, men også for resten av samfunnet. derfor er det viktig å få disse ungdommene tilbake i arbeid og utdanning, og hindre frafall i fremtiden. Den viktigste måten vi kan hindre frafall fra skolen er å bygge opp laget rundt eleven. Vi må tenke på hvilken skole vi ønsker i fremtiden og hvilke yrkesgrupper som må inn i skolen. For å bygge laget rundt eleven og læreren trenger vi å få helsesykepleier på skolen hver eneste dag. Men vi trenger også å introdusere nye yrkesgrupper inn i skolen, yrkesgrupper som sosionomer, minoritetsrådgivere, økonomer og spesialpedagoger. Innføring av disse gruppene i skolen vil gjøre at elevene har et større støtteapparat, samtidig som det tillater læreren å være lærer. De siste årene har vi sett en enorm byråkratisering av skolen. Nye skjemaer som må fylles ut av læreren gjør at det blir mindre tid til å være lærer og følge opp elevene på en produktiv måte. En av de beste måtene å forebygge mobbing på er ved å holde læreren i klasserommet å la læreren være lærer. Vi må ha tilro til at lærerne i den norske skolen klarer å gjøre jobben sin.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 9

Tittel: Nullvisjon mot mobbing

Fra: Elin Kjølgård Stjer

Forslag:

Lillehammer Arbeiderparti vil jobbe for at det settes inn tidlig innsats i barneskolene i Lillehammer. Vi trenger flere voksne med spisskompetanse i miljøarbeid og utenforskap inn i skolene for å forhindre utenforskap og utvikling av uheldig atferd.

Begrunnelse:

Ungdomskriminalitet og vold har mer enn doblet seg på Lillehammer det siste året. Lillehammer er dessverre ikke alene på denne statistikken. Det er et landsdekkende problem.

Utenforskap er påpekt som en av faktorene for økning av vold og kriminalitet blant unge under 18 år. Nullvisjonen mot mobbing har hatt lite virkning, og en visjon er ingen handling. Tidlig innsats og inngripen har vist seg å fungere på mange andre fagfelt, og dette må innføres i skolene med tanke på uheldig atferd, mobbing og vold.

Styrets innstilling: 

Vedtas og sees i sammenheng med forslag med samme intensjon.

Til ordet:

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt og forslaget ses i sammenheng med forslagene nr. 7 og 14.

Forslag 10

Tittel: Vei fra studie til yrkesfag

Fra: Christian Nilsen.

Forslag:

Styrke yrkesfaglige utdanningsretninger, og jobbe mot fordommer som eksisterer mot yrkesfaglige utdanningsretninger. Styrke utdanningsrådgivernes på ungdomsskolen sin kompetanse om de ulike utdanningsretningene. Innføre en ekstra utprøvningsdag på ungdomskolen, rettet mot utprøvning av yrkesfaglige retninger.  Legge til rette for at mennesker som har begynt på en studieforberedende retning, kan bytte over til en yrkesfaglig retning.

Begrunnelse:

I årene som kommer vil vi mangle flere arbeidere i ulike yrker, og en yrkesgruppe vi kommer til å mangle er fagarbeideren. Mennesker med fagbrev er blitt en mangel vare i Norge, selv om etterspørselen etter fagarbeidere er stor. Her er det viktig at vi setter opp skolesystemet for å få flere til å velge yrkesfag. Noe av det viktigste som kan gjøres er å jobbe mot fordommer som gjelder ovenfor yrkesfag. For i dag så innehar veldig mange en negativ holdning ovenfor det å ta fagbrev kontra det å ta høyere utdanning. Vi må også sørge for at rådgivere på ungdomsskolen besitter nok kunnskap om alle de videregående retningene som er på videregående og kan gi elevene relevant informasjon. Et alternativ kan også være å gi en ekstra utprøvningsdag for elever på videregående til å prøve ut et yrkesfag. Når elever velger videregående så hender det at noen velger feil av ulike årsaker. Hvis vedkommende valgte yrkesfag, men heller vil studere enn å bli fagarbeider, så kan vedkommende gå påbygg og få generell studiekompetanse. Denne metoden vil gi eleven kompetansemålet generell studiekompetanse samtidig som de jevn aldrende. Men hvis vedkommende valgte studiespesialisering, men finner ut at vedkommende heller ville gått yrkesfag så er det ikke lagt opp noe alternativt løp. Vedkommende må begynne på nytt. Her må vi finne en løsning så flere kan bytte over uten å begynne på nytt. Et alternativ kan være at vedkommende som har valgt en studiespesialiserende linje kan ta yrkesfag istedenfor ordinære studiespesialiserende programfag. I tillegg til å bytte ut fag fra timeplanen som det ikke finnes tilsvarende varianter av på vgs. Slik at personen gå ut i lære etter et 3 årlig løp, og fullføre videregående skole på 5 år. et annet alternativ kan være at all yrkesfaglig opplæring skal kunnevære mulig å ta på 1 år, hvis det teoretiske er bestått.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 12

Tittel: Tungtveiende grunner skal unntas fra fraværsreglene på videregående

Fra: Susanne Max Krasa

Forslag: 

“andre tungt veiende grunner” skal være unntatt fraværsreglene på videregående. Fravær på grunn av blodgivning skal være gyldig, dersom den dokumenteres. Opptaksprøve til høyere utdanning skal ikke regnes som fravær på studiespesialiserende programmer.

Begrunnelse: 

Til tross for at Arbeiderpartiet har vedtatt å fjerne fraværsgrensa på videregående, vil Høyre vurdere lokale fraværsregler som skal ivareta reglene. Per i dag vil man få ugyldig fravær hvis man skal gi blod, ha førerprøve eller gjennomføre opptaksprøve til høyere utdanning. Om man opplever dødsfall i familien, vil man måtte møte opp på skolen samme dag for å bestå. Lærere på videregående må derfor få lovlig rom til å ta hensyn til spesielle hendelser som hindrer eleven fra å møte opp på skolen. Slik praksis gjelder allerede i høyere utdanning der “andre tungt veiende grunner” kan gi gyldig grunnlag for fraværet fra obligatorisk aktivitet. Det er utrolig viktig at vi gir blod, og ungdommer som kan redde liv burde derfor ikke hindres fra det gjennom fraværsreglene. Intervju til læreplass for yrkesfagselever regnes ikke som fravær fordi de må gjennomgå praksis for å kunne få fagbrev. På samme måte burde opptaksprøve til høyere utdanning ikke regnes som fravær på studiespesialiserende programmer, der elever som oppnår studiekompetanse er avhengige av studieplass for å bidra på arbeidsmarkedet.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes Innlandet AP.

Til ordet:

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 13

Tittel: Utdanning og språkopplæring i praksis 

Fra: Susanne Max Krasa

Forslag: 

Karriere Innlandet inngår en tettere samarbeid med voksenopplæring, slik at de kan tilby mer praktisk språkopplæring. Opprette en yrkesfaglig program for voksne med annet morsmål, som kombinerer praktisk utdanning med norskopplæring. Fylkeskommunen skal i samarbeid med NAV jobbe målrettet med å utdanne flere voksne med innvandrerbakgrunn.

Begrunnelse: 

Innvandrere og flyktninger i Norge har masse kompetanse og motivasjon for å bidra på arbeidsmarkedet, men de aller fleste har svært få ressurser. For voksne med annet morsmål kan veien til fagbrev være svært vanskelig og vrien. Innlandet må ha større fokus på å videreutdanne arbeidstakere med innvandrerbakgrunn, samt tilby mer praktisk språkopplæring.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversender Innlandet AP.

Til ordet:

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag knyttet til ungdomsmiljø

Forslag 14

Tittel:Vi må ta den negative utviklingen til ungdomsmiljøet i Lillehammer på alvor

Fra: Knut Birger Bakken

Forslag:

Arbeiderpartiet mener det er svært viktig å ta den negative utviklingen i ungdomsmiljøet på Lillehammer på alvor. Arbeidet må ha høy tverrfaglig prioritet og det må settes av nok ressurser. Alle ungdommer må bli sett og ha gode venner. Det er viktig å motvirke utenforskap som er en risiko både for vold og rus. Det bør også etableres flere lavterskel fritidstilbud for ungdommen. I dagens dyrtid er det lett for foreldre å prioritere vekk sunne aktiviteter som barn og unge vil delta på.

Begrunnelse:

Det er med stor bekymring man leser i GD om utviklingen i ungdomsmiljøet i Lillehammer. Grov vold utført av personer under 18 år har gått fra 1 i 2020 til 16 i 2023. Dette gjelder alt fra harde slåsskamper til knivstikking. Det har også vært trusselsituasjoner i den videregående skolen. Det er i hovedsak gutter som er involvert i de grove voldstilfellene i Lillehammer. I hovedsak er voldshendelsene knyttet til rus. Flere ungdommer prøver narkotiske stoffer og det er urovekkende. Det presiseres fra politiet og kommunen at de fleste ungdommer i Lillehammer er ålreite ungdommer, men at utviklingen må tas på alvor.

Risikofaktorer er: utenforskap, hjemmesituasjon, kjønn, institusjonsopphold

Det kreves tverrfaglig samarbeid for å stanse denne negative utviklingen i ungdomsmiljøet i Lillehammer. Situasjonen skaper utrygghet i Lillehammer samfunnet og spesielt blant elever og ansatte i skolen.

Styrets innstilling: 

Vedtas og videresendes til kommunestyregruppa

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag knyttet til arbeidsliv og etterutdanning

Forslag 15

Tittel: Lære hele arbeidslivet – en reform som gir alle ansatte kompetanseløft.

Fra: Jan Wiggo Hageløkken.

Forslag

Årsmøtet i Lillehammer Arbeiderparti krever en bred etter- og videreutdanning (EVU) som skal utformes og finansieres gjennom et trepartssamarbeid, og gi ansatte rett til fri ved deltakelse i etter- og videreutdanningstiltak uten tap av inntekt.

Begrunnelse

Behovet for fagarbeidere øker. Samtidig blir det vanskeligere å rekruttere ungdommer på grunn av lave ungdomskull. Historisk er kompetanse et av Norges viktigste konkurransefortrinn, men vi er i liten grad villige til å gjøre det som trengs for å opprettholde dette konkurransefortrinnet. Nå ligger Norge langt bak EU og våre nordiske naboland i forhold til etter- og videreutdanning. For å lykkes må en langsiktig finansieringsordning på plass som gir inntektssikring for den enkelte deltaker i kompetansehevende tiltak. Reformen skal utvikles som et tilbud tilpasset arbeidslivet og den enkelte ansattes behov. En av de største barrierene for deltakelse i EVU, er bortfall av inntekt. For mange arbeidstakere er det vanskelig å prioritere etterutdanning når det er forbundet med store kostnader og tap av arbeidsinntekt. Vi mener at EVU må finansieres som et spleiselag mellom arbeidsgivere og myndighetene.  

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 16

Tittel: Krav om tariffavtale for å få skjenkebevilling i Lillehammer Kommune

Fra: Jan Wiggo Hageløkken

Forslag:

Årsmøtet i Lillehammer Arbeiderparti krever at det innføres krav om at de virksomheter som skal inneha skjenkebevilling i Lillehammer Kommune skal ha tariffavtale.

Begrunnelse:

Utelivsbransjen er i Lillehammer som de fleste andre steder i Norge preget av ugunstig arbeidstid, lav lønn, små stillingsbrøker, lav organisasjonsgrad og fravær av tariffavtaler. Dette resulterer i utrygge arbeidsforhold for den enkelte arbeidstaker. Tariffavtalen sikrer de ansatte viktige rettigheter som for eksempel informasjon og medbestemmelse om arbeidstid, lønn, vaktlister og diverse tillegg. I en bedrift med tariffavtale vil det være en tillitsvalgt som har rett til å ta opp saker på vegne av sine kolleger. Flere kommuner har nå vedtatt at for å få skjenkebevilling må virksomheten være bundet av tariffavtale med fagforbund med innstillingsrett. Årsmøtet krever at Lillehammer Kommune skal innføre dette.

Styrets innstilling:

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa.

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag knyttet til kollektivtrafikk

Forslag 17

Tittel: Nytt kollektivsystem for innlandstrafikk 

Fra: Christian Nilsen.

Forslag:

Innlandstrafikk skal gjøre kollektivtilbudet i Innlandet enklere å bruke. Ved å blant annet tilby billigere månedsbilletter og forenkle sonesystemet. Vy, SJ og Innlandstrafikk skal inngå en avtale lik ruters avtale med VY i Oslo, hvor månedsbladene også gjelder for togtrafikk. På sikt få byvekstmidler til mjøsbyen

Begrunnelse:

Mange ungdommer er til daglig avhengig av et godt busstilbud i hele fylket. Bussen blir brukt både for å komme seg til skolen, fritidsaktiviteter og til venner. Det er derfor viktig at bussen både går og er billig. I dag er Innlandet det eneste fylket i Norge som ikke får ekstra midler rettet mot kollektiv trafikk. En slik byvekstavtale for mjøsbyen vil kunne bety 500 millioner ekstra til Kollektivtilbudet i Innlandet i året. Det vil styrke busstilbudet i hele regionen. Å få en byvekstavtale krever oppsetting av en bomring. Mellom mjøsbyene må vi allerede i dag betale bompenger ved bruk av E6, denne bompenge belastningen bør ses i sammenheng med kravet om bompenger. Byene i Innlandet vil være noen av de minste byene i Norge som vil få en bomring, hvis det må innføres. Men det er også noen grep som innlandstrafikk kan gjøre. En ting er å gå i retning av billigere månedsbilletter som også kan gjelde for flere soner. Gjøre at hver sone utgjør en naturlig region med flere kommuner. Men innlandstrafikk kan også se på muligheten av å inngå et samarbeid med SJ og VY likt ruters avtale i Oslo og Akershus. Der sone billettene til innlandstrafikk også gjelder på togreiser innenfor gjeldende soner. Flere av disse tiltakene vil være med på å gjøre kollektiv systemet i innlandet enklere og billigere å bruke, og vi kan få mest utnyttelse av all kollektivtrafikk som skjer i Innlandet.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 18

Tittel: Fremtidens togtilbud i Innlandet

Fra: Christian Nilsen.

Forslag:

Bygge ut dobbeltspor på hele intercity, fra Oslo til Lillehammer, og to tog i timen. Jobbe for tog annenhver time igjennom Gudbrandsdalen. Og bygge flere krysningsspor på jernbanen. Gjennomføre farts økende tiltak på jernbanen.

Begrunnelse:

Temperaturen på kloden øker raskere enn noensinne. Samtidig blir flere av veiene våre i Innlandet overtrafikkert. Spesielt i urbane områder. En av løsningene for at Norge skal nå våre klimamål må være at flere tar kollektiv transport. For at flere skal ta kollektiv transport så må kollektiv transporten også være tilpasset menneskers daglige reise behov. Den mest miljøvennlige transportmetoden er jernbane. Likevel satser ikke Norge nok på jernbane. Vi hadde større ambisjoner for jernbanen i 2013 enn vi har i dag. For å redusere reise tider og få flere togavganger trenger vi at det bygges dobbeltspor på hele ytre intercity, helt frem til Lillehammer. I tillegg til at det bygges flere tog parseller og krysningsspor på resten av jernbanen nettet. Det bør også innføres andre fartsøkende tiltak for å gjøre toget raskere enn bilen. Toget må også gå oftere og være laget for at det skal være mulig å ta toget til og fra jobb, skole eller fritidsaktiviteter. Derfor bør det gå 2 tog i timen mellom Lillehammer og Oslo. Og tog annenhver time mellom Oslo og Trondheim, på Dovrebanen.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP.

Vedtak:

styrets innstilling vedtas

Forslag tilknyttet kultur, idrett, folkehelse og arrangement

Forslag 19

Tittel: Arrangement.

Fra: Merethe Kjellberg

Forslag:  

Lillehammer Arbeiderparti skal fortsatt jobbe strategisk og aktivt med å tiltrekke oss store kultur og idrettsarrangementer.

Begrunnelse

Lillehammer har vært, er og skal også i framtida være en by hvor vertskapsrollen er en viktig del av vårt DNA. Det kan legges mye til dette begrepet, men vår evne og vilje til å være vertskap for både store og små arrangementer legger mye av grunnlaget for det vi kjenner Lillehammer som i dag. OL i 94 var bygget på vår vilje og evne til å gjennomføre flere både NM og VM før den tid og vi har gjennom de mulighetene OL har gitt oss bygget videre på dette. Det må vi fortsette med og jobbe aktivt for. Lillehammer er også vertskap for en rekke årlige kulturarrangementer og er en ettertraktet arena for dette. Dette gir aktivitet og handel i flere deler av næringslivet. Hoteller, serveringssteder og øvrig handel er noen av de som nyter godt av dette viktige bidraget til variert aktivitet i Lillehammer.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa.

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 20

Tittel: Folkehelse

Fra: Merethe Kjellberg.

Forslag:

Lillehammer Arbeiderparti skal jobbe for gode turstier og aktivitetsområder for alle og vi skal jobbe for at stien langs Mesnaelva fra Strandtorget til Kanalen blir ryddet og vedlikeholdt.

Begrunnelse:

I årene som kommer vil befolkningen i Lillehammer, som i resten av Innlandet, bli eldre. Da er god folkehelse spesielt viktig for at færrest mulig, for tidlig, får behov for helse og velferdstjenester. Lillehammer har allerede mange fine turområder som er tilgjengelige for mange, men det er viktig å holde fokus oppe på behovet og vedlikeholdet. Stien langs Mesnaelva kan bli et godt tilskudd til de allerede eksisterende stiene våre og være med og knytte sentrum og stiene øst for byen til strandpromenaden og Lågen.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa.

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag knyttet til kommuneøkonomi

Forslag 24

Tittel: Nytt inntektssystem for kommunene

Fra: Anders Brabrand.

Forslag:

For å sikre likeverdige velferdstjenester til innbyggere i hele landet må det innføres full inntektsutjevning mellom kommunene i Norge. 

Styrets innstilling:

Vedtas og oversendes Innlandet AP og stortingsgruppa

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag knyttet til distriktspolitikk

Forslag 25

Tittel: Like tilbud i distriktet

Fra: Christian Nilsen.

Forslag:

Sørge for å ha tiltrekkende arbeidsplasser i distriktet. Jobbe for å ha et godt helse tilbud i både by og bygd. Styrke det desentraliserte utdanningstilbudet for høyere utdanning i Norge. Arbeide for å ha gode livskvaliteter i by og bygd.

Begrunnelse:

Gjennomsnitts alderen i Norge øker hvert år, og sterkest i distriktene. Innlandet er det første fylket som vil merke eldrebølgen som vil treffe Norge. Distriktene våre sliter i tillegg med en stor fraflytning av unge som heller ønsker et liv i en av de større byene. Få fødsler og fraflytning sørger for at det er færre hender i arbeid i distriktene. Færre hender i arbeid og en allerede eksisterende mangel på lærere og sykepleiere er med på å gjøre at distriktene og byene ikke får det samme tilbudet. Hvor du bor i landet er i dag avgjørende for hvilket tilbud du får. Distriktene er forskjellig fra byene. Distriktene vil ikke ha alle de samme tilbudene som det er i byene. Men vi må fortsatt sørge for en god livskvalitet på bygda. Et slagord vi i arbeiderpartiet ofte bruker er by og land, hand i hand. Men da må politikken vår også være med på å oppfylle dette løftet. Det innebærer at det er arbeidsplasser i bygdene som vi unge vil ha. Vi må sørge for at det er gode helsetjenester i alle delene av Norge, og ikke bare i den urbane hovedstadsregionen. Det må være mulig å ta utdanning i hele Norge, både i by og bygd.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP

Til ordet:

Knut Arne Vassdokken (alternativ forslag)

  • Sendes ikke til kommunestyregruppa, men kun Innlandet AP

Vedtak:

Alternativ forslag ble vedtatt med overveldende flertall

Forslag knyttet til klima og omstilling

Forslag 26

Tittel: Forberedelser på mer ekstremvær 

Fra: Christian Nilsen.

Forslag:

Øke midler til ras og flom forebygging. Arbeide for å sikre at nødetater har nok ressurser for å kunne komme frem i nødsituasjoner. Øke den norske selvforsyningsgraden og sikre en beredskap på mat. se på måter vi kan lære av ekstremværet Hans.

Begrunnelse:

I 2023 har vi i Norge sett et mer ustabilt vær enn på lenge. Vi begynte året med tørke i mai og juni, fikk ekstremnedbør i august og kulde i oktober. Dette er værtyper som vi kommer til å oppleve mer av i fremtiden. Vi så alle hvor fort veiforbindelser kan bli brutt, hus stå uten vann og områder være uten nett og forbindelse til omverden når ekstremværet Hans herjet som verst i Innlandet. Derfor er det viktig at vi sikrer infrastrukturen vår til å tåle flom og ras. Når infrastrukturen kollapser blir det vanskeligere for nødetater å komme til, og i de verste tilfeller kan liv gå tapt. Derfor er det viktig at vi også har en beredskap som sørge for at nødetater, mat og vann kan komme frem i tide. Norge er et av Landene i Europa med dårligst beredskap på mat. Det er kritisk å ha nok tilgang på mat, i tilfelle land iverksetter eksport stopper eller naturkatastrofer, som flommen i Pakistan eller krigen i Ukraina stopper deres mulighet for matproduksjon. Ved større eksport stopper på mat i verden kan vi i Norge komme inn i en situasjon hvor vi ikke lenger kan brødfø vår egen befolkning. Derfor vil det v,ære viktig å øke norsk matproduksjon og norsk mat beredskap i tilfelle vi kommer i en krigssituasjon, eller en situasjon hvor vi ikke kan importere nok mat til vår egen befolkning.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 27

Tittel: Innlandets muligheter ved en grønn omstilling

Fra: Christian Nilsen.

Forslag:

Jobbe for at jordbruket og treindustrien er en del av klimaløsningen i Norge. Bygge mer fornybar kraft i Norge slik at vi har nok kraft for fremtiden.

Begrunnelse:

Hvis Norge skal nå våre klimamål vil vi være avhengige av å omstille økonomien til å bli mer bærekraftig. Vi må se hvordan vi kan redusere utslipp fra vegutbygging, nye muligheter for transport, nye industri løsninger og mange andre lignende tiltak. Denne omstillingen er vi avhengig av at hele landet er med på. Å ta i bruk muligheter som ligger i hele landet er avgjørende for at Norge skal nå det grønne skiftet. For oss i Innlandet vil det være viktig at jordbruket og skogbruket er en del av løsningen ikke problemet. Vi må sammen med bøndene finne ut hvordan vi kan redusere klimagassene, samtidig som vi øker matproduksjonen i Norge. Mer av treverket vi bruker må hugges og foredles i Norge, og ikke i utlandet. Innlandet har potensiale for å bygge ut mer fornybar kraft. Vi har gode forutsetninger for utvikling av Vann, Vind og solkraft i tillegg til geotermisk varme. Vi kan øke energiproduksjonen både ved å bygge nytt, men også ved å oppgradere eksisterende anlegg. Men for å få brukt kraften så effektivt som mulig så må vi også sørge for å sette opp industri i nærheten av kraftressursene, slik at vi ikke mister kraften ved at den må reise over større avstander. Industrien vil også gjøre at lokalsamfunn føler at de får noe igjen for å stille naturen sin til disposisjon for kraft utbygging.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble vedtatt med overveldende flertall

Forslag knyttet til internasjonal solidaritet og bistand

Forslag 28

Tittel: Arbeiderpartiet må være garantisten for 1 % av BNI til bistand

Fra: Ane Tosterud Holte

Forslag:

Arbeiderpartiet bør alltid sette av minimum 1% av bruttonasjonal inntekt (BNI) til bistand, og jobbe for økning av støtte til klimatilpassing i tillegg.

Begrunnelse:

Det er et stort behov for å få verden tilbake på riktig spor etter mange tilbakegang etter covid-19 pandemien. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å styrke sivilsamfunn, kvinner og barns rettigheter og bidra til fred og demokrati. Det var Arbeiderpartiet som satte i verk 1 %-normen. Den er viktig på mange måter å holde et stabilt nivå. Dette gir forutsigbarhet for organisasjoner som jobber innen feltet både nasjonalt og internasjonalt, slik at de man bruke tiden på prosjektene i stedet for å lobbe mot nasjonale myndigheter og at arbeidet ute har stabilitet som gir bedre resultater og mindre turn-over. Internasjonal solidaritet er i ryggmargen til Arbeiderpartiet, det bør ingen tvile på, derfor er de bedre å sikre 1 % av BNI til bistand og stadig øke støtten til klimatilpassing.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes Innlandet Arbeiderparti

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 29

Tittel: Ingen applaus for krigsforbrytelser

Fra: Susanne Max Krasa.

Forslag: 

Eurovision Song Contest forbyr deltakelse av land som aktivt bryter folkeretten og begår krigsforbrytelser. Norge skal fordømme EBUs valg om å la Israel delta i konkurransen samtidig som Russland er utestengt.

Begrunnelse: 

I 2022 har Russland blitt fjernet fra Eurovision Song Contest ettersom landet har begått alvorlige brudd av folkeretten gjennom sin krigføring i Ukraina. Brudd av internasjonal humanitær rett skal alltid fordømmes og det er svært viktig at det europeiske samfunnet går fram som et eksempel. Dessverre ser vi at okkupasjonsmakten Israel, som aktivt bryter folkeretten ved å bombe sivile i Gaza, er fortsatt en stolt deltaker av Eurovision. Ikke minst er dette dobbeltmoralsk og uholdbart, men det undergraver autoriteten av folkeretten. Vi kan ikke ignorere brudd på internasjonal krigsrett, verken gjennom nasjonal politikk eller kommersiell underholdning

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes Innlandet AP og stortingsgruppa.

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 30

Tittel: Internasjonal solidaritet med Ukraina.

Fra: Jan Wiggo Hageløkken.

Forslag.

Lillehammer Arbeiderparti støtter det ukrainske folket i sin rettferdige forsvarskamp mot den russiske invasjonen.

Begrunnelse.

Russland gikk til fullskala angrepskrig mot Ukraina 24. februar 2022. Krigen er ulovlig og i strid med FN-pakten og den regelbaserte verdensorden. Daglig utsettes nå den ukrainske sivilbefolkningen for målrettede angrep. Denne terrorbombingen har ført til tap av tusenvis av ukrainske liv og har ført til at over 11 millioner ukrainere er drevet på flukt. Den norske regjeringen har svart på Putins krigføring med full støtte til Ukrainas frihetskamp. Regjeringen har donert våpen og forsvarsmateriell og har gitt betydelige midler til humanitær bistand. Årsmøtet mener denne støtten må fortsette til Ukraina igjen er fritt og til landet har bygget seg opp igjen.

Styrets Innstilling:

Vedtas og oversendes Innlandet AP og stortingsgruppa

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 31

Tittel: Stopp folkemordet på det palestinske folket, boikott Israel. 

Fra: Jan Wiggo Hageløkken.

Forslag:

Lillehammer Arbeiderparti krever en full boikott av staten Israel for å presse fram en våpenhvile.

Begrunnelse:

Den 7. oktober utførte Hamas en storstilt terroraksjon mot Israel fra Gaza. 1400 israelere ble drept, inkludert mange barn og unge. De påfølgende månedene har Israel angrepet Gaza. Drapstallene er stadig voksende. Minst 25 000 palestinere er drept, over 10 000 av dem er barn.

Lillehammer Arbeiderparti fordømmer alle drap på sivile, uten forbehold. Derfor fordømmer vi Hamas sitt terrorangrep. Men de grusomhetene vi ser Gaza nå står ikke i forhold til trusselen som Israel står overfor. Angrepene på det palestinske folket må stoppe nå! Derfor må vi bruke alle midler for å presse Israel til å stoppe angrepet på sivile.

Styrets innstilling:

Vedtas og oversendes Innlandet AP og stortingsgruppa

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Andre forslag

Forslag 32

Tittel: Forby privat fyrverkeri

Fra: Stein Helge Riise.

Forslag: 

Forby privat fyrverkeri.

Begrunnelse:

Nyttårsaften er en hyggelig markering av året som avsluttes sammen med feiring av det nye. Vi samles og koser oss med gode venner, mat og drikke.

Midt oppe i dette har vi en tradisjon for å fyre opp fyrverkeri.

Denne kombinasjonen medfører at vi hvert år har mange personskader. Landets øyeleger har hendene fulle, og mange skjebner endres for alltid. I tillegg kommer redselen til en stor andel, både av landets husdyr samt ville dyr. Det forekommer heller ikke rent sjelden at bygninger blir antent av privat fyrverkeri.

Det bør være mulig å tilby dette i kontrollerte former i offentlig regi. Enten med tradisjonelt fyrverkeri, eller så finnes det sannsynligvis gode alternativer i form av lys/laser nå i 2024. Uansett er det på tide å la folk nyte overgangen til det nye året uten fare for seg selv og andre

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP.

Vedtak:

Styrets innstilling ble vedtatt 

Forslag 34

Tittel: Tydelig regelverk som beskytter barneinfluensere 

Fra: Susanne Max Krasa.

Forslag: 

Innføre et klart regelverk som beskytter barn som tjener penger på sosiale medier. Forbrukertilsynet skal stille strengere krav til selskaper som bruker barneinfluensere i markedsføringen på sosiale medier. Regjeringen setter ned et offentlig utvalg som går gjennom forbrukerlovgivningen.

Begrunnelse: 

Med framveksten av sosiale medier ser vi stadig flere tilfeller av familie- og barneinfluensere, der foreldre deler bilder og videoer av sine barn med tusenvis av følgere. Slike barneinfluensere blir ofte avbildet i sårbare situasjoner og publisert uten samtykke. Pengene de tjener av å reklamere produkter i sosiale medier, havner som oftest i foreldrenes lomme. Barneombudet ønsker enda bedre informasjon om hvilke regler som gjelder når barn og unge tjener penger på sosiale medier, samt et tydeligere regelverk med bedre kontrollmekanismer.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 35

Tittel: Kommersiell utnytting av barn i underholdningsbransjen 

Fra: Susanne Max Krasa.

Forslag:

Lovfeste kravet om at foresatte av barneskuespillere under 15 år skal sette av mesteparten av barnets lønn på en spesiell bankkonto, som kan bare brukes av barnet etter at hen har fylt 18 år. Arbeidstilsynet skal ha flere kontrollmekanismer som kan gripe inn dersom barnet opplever noe ubehagelig knyttet til sitt arbeid som skuespiller

Begrunnelse: 

Underholdningsbransjen ansetter svært ofte barn i film, reklamer og andre produksjoner. Dessverre finnes det svært lite reguleringer og lover som skal beskytte barnas privatliv, inntekt og helse. Jeanette McCurdy, som de fleste kjenner fra iCarly, bidro sterkt til denne debatten med sitt memoar “I’m glad my mom died” i 2022. Der fortalte hun om sine egne opplevelser som barneskuespiller, samt hennes frykt for å bli seksualisert som 12-åring, og overveldende ansvar som fulgte med da hun ble familiens hovedforsørger før hun fylte 10 år. Norge har allerede eksisterende regler knyttet til arbeidstid, ansettelse og arbeidskår av barneskuespillere, men det finnes ikke noe lovverk som sikrer at det er barnet, og ikke foresatt, som får mesteparten av lønna.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes Innlandet AP

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 36

Tittel: Et samfunn for alle

Fra: Christian Nilsen.

Forslag:

Lage LHBTQ+ handlingsplaner for inkludering og mot hets i alle kommuner. satse på politiets divisjon mot hets i alle politidistrikter.

Begrunnelse: 

26 juni 2023 så vi et terrorangrep rettet mot det skeive miljøet Oslo. London pub er et kjent samlingspunkt for LHBTQ+ miljøet i Oslo, terrorangrepet var derfor rettet mot et kjernepunkt i den skeive bevegelsen. Vi ser også et stort problem knyttet til hets av mennesker som identifiserer seg med LHBTQ+ bevegelsen. Vi i arbeiderpartiet ønsker et samfunn som er til for alle. Vi vil ha et samfunn hvor alle kan elske hvem de vil og være den de vil. Derfor kan vi aldri akseptere hets. Vi ønsker et sterkere fokus på forebygging av hets, spesielt mot LHBTQ personer. derfor ønsker vi at det lages LHBTQ+ handlingsplaner i alle kommuner som tar for seg både hvordan inkludere LHBTQ+ personer inn i samfunnet, samtidig som man bekjemper hets. men vi må også følge opp hetsen som blir anmeldt. I dag blir veldig mange saker som går på trakassering og hets nedlagt av politiet før det kommer noe resultat ut av det. det er derfor viktig at vi styrker politiets arbeid mot hets og trakassering ved å satse mer på politiets divisjon mot hets og sjikane, i alle politidistrikt.

Styrets innstilling: 

Vedtas og oversendes kommunestyregruppa og Innlandet AP.

Vedtak:

Styrets innstilling ble enstemmig vedtatt

Forslag 37 (ettersendt)

Tittel: Base Jørstadmoen 

Fra: Anders Brabrand

Forslag:

Jørstadmoen er hovedbase for cyberforsvaret. Det er viktig å videreutvikle dette fagmiljøet med kapasiteter og investeringer for å møte den nye sikkerhetspolitiske situasjonen som er oppstått de siste årene. Basen har viktige funksjoner innen både operativ drift og utdanning av personell.

Vedtak:

Forslaget ble enstemmig vedtatt